Page 152 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 152

‫‪ 152‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫ההסתדרות כולה הייתה דיון על חזון‪ .‬המשתתפים התכנסו ליצירת מערכת‬
‫שמזווית הראייה בדצמבר ‪ 1920‬נראית יומרה הזויה לחלוטין שבאורח מופלא‬
‫הצליחה להתממש‪ .‬במצע חזונם הם ביטאו את עקרון כלליות ההסתדרות‪ ,‬שלפיו‬
‫ההסתדרות צריכה לכלול את כל תחומי החיים של חבריה‪ ,‬ובהם גם תחום‬
‫הביטחון‪ .‬במקביל לדיונים בשאלת הקואופרציות‪ ,‬העבודה המאורגנת‪ ,‬קופת‬
‫חולים וכדומה‪ ,‬הגיעו גם אלה שהיה להם מה להגיד בתחום הביטחון ו ִהרצו את‬

                                                             ‫עיקרי תפיסתם‪.‬‬
‫בדיון בנושא הביטחון בוועידת ייסוד ההסתדרות הועלו שתי תפיסות מוכרות‪:‬‬
‫התפיסה הסלקטיבית ברוח 'השומר' שלפיה ענייני השמירה צריכים להימסר רק‬
‫בידי המוכשרים לדבר‪ ,‬אוונגרד חשאי הבוחר את עצמו‪ ,‬ולעומתה תפיסת כלליות‬
‫הארגון שהעלה גולומב‪ ,‬בדומה לשאיפת הכלליות של ההסתדרות‪ ,‬שלפיה " ָכּל‬

                                ‫ָבּחוּר ָוט ֹוב – ַל ֶנּ ֶשׁק"‪ ,‬כמאמר ההמנון המאוחר‪.‬‬
‫נושא שכלל לא קיים בהיסטוריוגרפיה של 'ההגנה' הוא נושא הרומנטיקה‪.‬‬
‫האופן שבו הבינו מייסדי ההסתדרות וחלוצי העלייה השלישית את המציאות‬
‫והדרך שבה הם הגדירו את חזונם הושתתו על תפיסה רומנטית‪ .‬לשוחט הייתה‬
‫תפיסה רומנטית אירופאית שלפיה מי שמוביל את השינויים בהיסטוריה הוא‬
‫האוונגרד‪ .‬האוונגרד איננו רק מושג אלא חייב להיות מציאות חברתית מאוד ברורה‬
‫ומגובשת‪ .‬זאת ועוד‪ ,‬החשאיוּת המחתרתית אפופה מטבעה ברומנטיקה‪ .‬הסודיות‪,‬‬
‫ששזורה במהות האוונגרד‪ ,‬ז ֹורה נופך רומנטי והופכת את האוונגרד הביטחוני‬
‫לבעל משמעות שמעבר לפונקציה המיידית‪ ,‬למרות שעדיין אין שלטון זר ועוין‬

                                  ‫שמצריך סודיות‪ ,‬כמו בימי ארגון 'בר גיורא'‪.‬‬
‫תפיסה רומנטית נוספת מצויה ברעיון המיליציה העממית והיא קיבלה ביטוי‬
‫מובהק בכתבי ז'אן ז'ורס )‪ .(Jaurès‬לפי תפיסה פוליטית זו כל אזרחי המדינה‬
‫מאורגנים במיליציה כבימי מלחמת רוסיה‪-‬צרפת בשנת ‪ 1812‬והקומונה הפריזאית‬
‫באביב ‪ .1871‬לסוציאליסטים יש את התורה וכתבי הקודש שלהם‪ ,‬וכל הציבור כפי‬
‫שיהיה מאורגן בהסתדרות בכלל כך יהיה מאורגן גם בחלק של ההסתדרות האמון‬

                                                         ‫על ההגנה העצמית‪.‬‬
‫הבעיה שלי עם תיאור זה היא אי הלימתו למציאות ביישוב‪ ,‬שכן המצב בשטח‬
‫היה שונה מעיקרו‪ .‬בכל יישוב שנדרש לבעיית הביטחון הוקמה ועדת ביטחון‬
‫מקומית שהייתה חלק מהנהגת היישוב‪ .‬ועדות הביטחון המקומיות ביישובים‬
‫וברשויות המוניציפליות לא היו שייכות לארגון 'ההגנה' ולא היו כפופות למרותו‪.‬‬
‫ועד השמירה שהקימו איכרי פתח־תקווה בשנת ‪ 1890‬יכול לשמש מודל התארגנות‬
‫מקומית בתחום הביטחון‪ .‬בביוגרפיה של 'זקן השומרים'‪ ,‬אברהם שפירא‪ ,‬מצוטט‬
‫המוטו החשוב של תפיסתו הביטחונית‪" :‬כל ימי חיי לא הרגתי ולא נהרגתי אף‬
‫פעם"‪ .‬לטעמי‪ ,‬הדגש המרכזי במובאה זו הוא חלקה הראשון של ה ִאמרה‪" :‬כל חיי‬
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157