Page 151 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 151
חישול כוח המגן :מבית היוצר ההסתדרותי לצבא 'המדינה שבדרך' ׀ 151
השאלה ההיסטורית המעניינת היא מה הייתה התשובה לציבור הלא־פוליטי,
שלמעשה היה רוב מניינו של היישוב .שליש בלבד מהאוכלוסייה היהודית בשנת
1930נמנה על ציבור שוקלי השקל הציונים ,ופחות משליש ממנה היו חברים
בהסתדרות .משמע ,לכ־ 60אחוזים מיהודי ארץ ישראל לא היה מענה ביטחוני
עצמי .לפני מאורעות תרפ"ט ) (1929ארגון 'ההגנה' לא ראה עצמו מחויב לספק
הגנה לכל אוכלוסיית היישוב העברי ,שלא השתייכה לשורותיו .הדוגמה המאלפת
ביותר להשקפה הלוקלית התרחשה באירועי הדמים בצפת .הנשק של צפת הוחזק
באיילת־השחר ובמחניים ,והמתיישבים לא היו מוכנים להעבירו גם כשההמון
הערבי הפורע עשה שפטים ביהודי צפת ,בטענה שגם יישוביהם עלולים להיות יעד
לתקיפה.
המרות הכלל־יישובית התחילה אחרי משבר תרפ"ט והשיתוק החלקי שאחז
בהנהגת 'ההגנה' .בקיץ 1930הקים הוועד הלאומי את המפקדה הארצית
הפריטטית של 'ההגנה' ,וכעבור שנה התפלג סניף ירושלים והוקם ארגון ב' של
'ההגנה' )לימים ,לאחר שהוותיקים חזרו לשורות ההגנה בשנת 1937ונותרו בו
הרביזיוניסטים ,הוא היה לאצ"ל( .בשנת 1936כבר מתחילה להתפתח ב'הגנה'
ראייה ארצית כחלק מתהליך ההתחזקות השליטה המרכזית של היישוב ,לא רק
בתחומי הביטחון ,על חשבון גורמים מקומיים.
פרופ' בן־ארצי :האם ביסודו של תהליך זה עמד רציונל ביטחוני?
פרופ' גלבר :בוודאי .היה כבר מבנה ארצי של גושים ,משנת 1935התחיל
להתמסד הרכש הצבאי המאורגן ,החלו ניצני השירותים תומכי הלחימה :שירות
הקשר ,השירות הרפואי ולאחר מכן המחלקה הטכנית )המח"ט – לביצורים(.
המציאות הביטחונית שהכתיב המרד הערבי נתנה דחיפה משמעותית מאוד
להקמת המודיעין ולתשתית המימון – 'כופר היישוב' .שורשי המודיעין החלו
בוועד הלאומי ובהסתדרות כבר במחצית הראשונה של שנות ה־ ,30אולם השינוי
התפיסתי התחולל לאחר פרוץ המרד הערבי עם הקמת רשת סוכנותית מאורגנת
בשנת 1936בשיתוף השלטונות הבריטיים ,והקמת שירות הידיעות )הש"י(
בספטמבר .1940
פרופ' אלון קדיש :נקודת המוצא המקובלת בדיון ההיסטורי על תפיסת הביטחון
היא בישיבה על הקמת ארגון 'ההגנה' בוועידת ייסוד ההסתדרות בדצמבר ;1920
דהיינו עמדת חברי 'השומר' בראשוּת ישראל שוחט ,לעומת גישתו של אליהו
גולומב שהפכה לתפיסתו של ארגון 'ההגנה' ,ויש המוסיפים ברקע הדברים את
שאיפתו של זאב ז'בוטינסקי להקים צבא עברי בחסות בריטית .העמדות הללו
ידועות ,אולם היו אלו עמדות שייצגו חזון של אינדיבידואלים אחדים .הדרך
הפשוטה ביותר להסביר את הדברים היא באמצעות הקונטקסט כולו .ועידת