Page 153 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 153

‫חישול כוח המגן‪ :‬מבית היוצר ההסתדרותי לצבא 'המדינה שבדרך' ׀ ‪153‬‬

‫לא הרגתי"‪ 1.‬לשומר אסור להרוג‪ ,‬לשיטת שפירא‪ .‬נעוריו של שפירא עברו עליו‬
‫בהוויה של האלימות הבין־קהילתית השכיחה בארץ ישראל ב ִשלהי המאה ה־‪19‬‬
‫תחת השלטון העותמני שלא התחילה עם היהודים או הציונים אלא הייתה קיימת‬
‫מקדמת דנא‪ .‬למשל‪ ,‬בין הבדווים לפלאחים ובין הפלאחים מחמולות יריבות‪.‬‬
‫היהודים שהתיישבו בארץ נדרשו להתמודד עם ההתאקלמוּת במרחב‪ ,‬כמו‬
‫הצ'רקסים בגליל התחתון‪ ,‬המוגרבים‪ ,‬הטמפלרים ונוספים שהגיעו זה מקרוב שהיו‬
‫צריכים למצוא את מקומם במארג ההוויה הקיימת ולהשתלב בה‪ .‬הציונים‬
‫הראשונים לא הגיעו עם שאיפה לאומית להקים מדינה ריבונית‪ ,‬אלא באו להתיישב‬
‫בארץ ולחיות בה על פי דרכם‪ .‬לכן קודם לכול היה עליהם ללמוד את המציאות‬
‫הקיימת ולהסתגל אליה‪ .‬סבי‪ ,‬טודרוס קדיש‪ ,‬היה ממתיישבי המושב עין־גנים‬
‫בפאתי פתח־תקווה‪ .‬הוא סיפר לי שאברהם שפירא דיבר עברית כמו ערבי‪ .‬כלומר‪,‬‬
‫שפת ִאמו הייתה יידיש‪ ,‬השפה השנייה שדיבר הייתה ערבית‪ ,‬ורק השפה השלישית‬
‫הייתה עברית‪ .‬לפיכך אין להתפלא שכאשר פתח־תקווה הותקפה‪ ,‬ניתנו הפקודות‬
‫למגיני המושבה ביידיש‪ .‬המאבק הלאומי על השפה לא היה חלק מעולמם וגם לא‬
‫הרומנטיקה של מוות בסכסוך בין קהילות כקורבן על מזבח האומה )ראו את‬
‫הנצחת טרומפלדור לעומת אבשלום גיסין‪ (2‬נמצא ֵאפוא ששלושים שנים לפני‬
‫ייסוד 'ההגנה' כבר היה בחלק מהמושבות ארגון עם תפיסה‪ ,‬האומרת שאיננו‬
‫נבדלים מהסביבה ולכן אנחנו לוקחים על עצמנו את נושא השמירה באמצעות‬
‫אחראי לשמירה‪ .‬אותו אחראי לשמירה היה חלק מההנהגה היישובית‪ ,‬והוא ש ִארגן‬
‫את השמירה באמצעות שומרים ערבים ובדווים‪ ,‬ובכך חוזק הקשר עם תושבי‬
‫האזור‪ .‬הוא גם מי שהגדיר את צורכי הביטחון של היישוב‪ ,‬מבחינת אמצעי‬
‫הלחימה ומספר השומרים‪ ,‬ומכל ארגז תפוזים נגבה מס מקומי למימון השמירה‬
‫ולרכישת נשק‪ .‬הייתה הגדרה של צרכים ושל שיטת ההגנה המקומית‪ .‬עם הזמן –‬
‫הגבולות החברתיים הפנים־קהילתיים ִהטשטשו‪ .‬לדוגמה‪ ,‬בפתח־תקווה היה ועד‬
‫ביטחון מקומי של איכרי המושבה‪ ,‬במושב הצמוד עין־גנים היה ועד נפרד של בעלי‬
‫הנחלה‪ ,‬ול ִצדם הקימו פועליהם השכירים התארגנות פרולטרית משלהם לצורכי‬
‫השמירה‪ .‬כשהפועלים היו צריכים להגן על עצמם הם ניהלו משא ומתן עם ועד‬
‫המושבה באילו תנאים יינתן להם הנשק‪ .‬עם הזמן ִהטשטשו ההבדלים בין‬
‫הקבוצות החברתיות ובעקבותיהם התפוגגה החשדנוּת בין הארגונים הביטחוניים‪.‬‬
‫שיתוף הפעולה שהיה קשה להשגה בשנים ‪ ,1919-1918‬הושג ביתר קלוּת בשנת‬

‫יהודה אידלשטין‪ ,‬אברהם שפירא‪ ,‬א‪-‬ב‪ ,‬תל־אביב‪ :‬הוצאת ידידים‪ ,‬תרצ"ט )‪ ;(1939‬אהוד בן עזר‪ ,‬ג'דע‪:‬‬  ‫‪1‬‬
                       ‫סיפורו של אברהם שפירא שומר המושבה‪ ,‬ירושלים‪ :‬יד יצחק בן־צבי‪.1993 ,‬‬   ‫‪2‬‬

‫אבשלום גיסין )‪ (1921-1896‬נולד בפתח־תקווה‪ ,‬סיים בהצטיינות את לימודיו באקדמיה הצבאית‬
‫באיסטנבול והוסמך לקצונה בצבא העותמני‪ .‬לאחר מלחמת העולם הראשונה שב לפתח־תקווה ונהרג‬

              ‫במאורעות תרפ"א )‪ (1921‬כשפיקד על הגנת המושבה בהתקפת ערביי שבט אבו־קישק‪.‬‬
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158