Page 316 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 316

‫‪ 316‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫הספרותי' )אל־ ֻמ ְנתדא אל־אדבּי; ﺍﻟﻣﻧﺗﺩﻯ ﺍﻻﺩﺑﻲ( שנטה לעמדות מתונות כלפי‬
‫השלטון הבריטי‪ ,‬היישוב העברי ואמירוּת עבר־הירדן‪ .‬כיצד שימש 'המועדון‬
‫הספרותי' בירושלים נדבך נוסף להתפתחות הזהות של בני הדור הפלסטיני השני?‬

‫פרופ' יזבק‪ :‬הירחונים וכתבי העת הפלסטיניים‪ ,‬בעיקר הספרותיים‪ ,‬שבעבר היו‬
‫קשים מאוד להשגה‪ ,‬נגישים וזמינים כיום במאגר העיתונות הפלסטינית ג'ראייד‬
‫)ﺟﺭﺍﻳﺩ( באתר ה ִמרשתת של הספרייה הלאומית בירושלים‪ .‬ביטאונים אלה הופיעו‬
‫ביפו‪ ,‬ירושלים‪ ,‬חיפה ועוד‪ .‬במפעל הדיגיטציה של כתבי העת ההיסטוריים נמצאה‬
‫שירה שנכתבה על־ידי נשים שדבר קיומה נסתר מעיני החוקרים עד ֹכּה‪ .‬אחת‬
‫המשוררות הפוריות הייתה אסתר אזהרי מויאל )‪ ,(1948-1873‬יהודייה תושבת‬
‫הארץ ילידת לבנון‪ ,‬ששירתה התאפיינה בדברי מליצה ומבטאת את ערביוּתה‪,‬‬
‫למרות שלא הסתירה את יהדוּתה‪ .‬אלמלא מפעל הכינוס הספרותי הגדול‬

                       ‫והדיגיטציה של כתבי העת תופעה זו לא הייתה נחשפת‪.‬‬

‫פרופ' עבאסי‪ :‬הוזכרו בדיון מעט מזעיר מהדור הראשון של ההיסטוריונים‪,‬‬
‫הסוציולוגים האנתרופולגים‪ ,‬העיתונאים‪ ,‬כותבי ספרות יפה והמשוררים‬
‫הפלסטינים‪ ,‬שעליהם נמנה גם המשורר מוחיי אל־דין חאג' עיסא מצפת )ﻣﺣﻳﻲ‬
‫ﺍﻟﺩﻳﻥ ﺣﺎﺝ ﻋﻳﺳﻰ; ‪ ,(1974-1897‬שנתנו בכתיבתם ביטוי להתעצמוּת האתגר הציוני‪.‬‬
‫בדור השני עלו על הבמה הפלסטינית שורת כותבים שהתבטאו ביתר חריפות‬
‫והטביעו חותם גורף יותר במורשת הפלסטינית‪ .‬בעשור השני של תקופת המנדט‬
‫פרץ המרד הערבי )‪ (1939-1936‬שהיה אירוע פורמטיבי בתולדות התנועה‬
‫הלאומית הפלסטינית‪ .‬לאיזו מגמה מחקרית הובילו אותם ארבעה‪-‬חמישה‬
‫היסטוריונים פלסטינים בולטים את כתיבת ההיסטוריה הפלסטינית? האם לתיאור‬

       ‫ולתיעוד של ההתרחשות ההיסטורית או גם לניסיון ניתוח והתוויית דרך?‬

‫פרופ' יזבק‪ :‬ההיסטוריון עיסא אל־ ִס ְפרי )ﻋﻳﺳﻰ ﺍﻟﺳﻔﺭﻱ; ‪ (1949-1860‬תיעד‬
‫בפועל מקצת מאירועי המרד הערבי בזמן התרחשותם בספרו משנת ‪ ,1937‬פלסטין‬
‫הערבית בין המנדט והציונות )ﻓﻠﺳﻁﻳﻥ ﺍﻟﻌﺭﺑﻳﺔ ﺑﻳﻥ ﺍﻻﻧﺗﺩﺍﺏ ﻭﺍﻟﺻﻬﻳﻭﻧﻳﺔ(‪ 21.‬במהלך‬
‫המרד בשנת ‪ 1937‬הוא דן בסוגיות מהותיות שהתעוררו ממאורעות ‪ 1929‬עד‬
‫לפרוץ המרד באפריל ‪ .1936‬אל־ספרי לא התכוון לתעד את המרד הערבי‪ ,‬אולם‬
‫בדיעבד גלום בספרו מידע רב בעל חשיבות היסטורית ממדרגה ראשונה‪ ,‬בעיקר‬
‫על האירועים במישור החוף‪ .‬בפתח דבריו הוא ציין בישירוּת ברורה כי בכוונתו‬
‫להעלות את המודעוּת להתרחשויות בארץ‪ ,‬וניתן לקטלג את סוג כתיבתו ככתיבה‬
‫היסטורית עם הטפה לאומית‪ .‬סוגת כתיבה זו היא בחזקת מפנה חדש‪ .‬בספרי‬

‫‪ 21‬עיסא אל־ספרי‪ ,‬פלסטין אל־ערביה בין אל־אנתדאב ואל־צהיוניה‪ ,‬יפו‪ :‬מכתבת פלסטין אלג'דידה‪.1937 ,‬‬
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321